Old Qalust |
Posted: Fri 13:39, 19 Jan 2007 Post subject: Wywiad z: Durin. |
|
Przedstawiam wywiad z jednym z czterech twórców Tibii, przetłumaczony z TibiaMx (www.tibiamx.com.mx) .
Bardzo dziękuje, że zechciałeś przeprowadzić z nami wywiad. To honor mieć szansę dowiedzieć się czegoś więcej na temat wizji tworzenia tej gry i atmosfery jaką ta gra oddaje. Nie ma wątpliwości, że lubimy Cię bardziej niż dwarfy w Kazordoon, ale jesteśmy ciekawi kto kryje się za Durinem? Wiemy, że nazywasz się Ulrich Schlott ale co się kryje za imieniem? Ile masz lat? Jesteś zastępcą głównego oddziału w firmie? Jaką ponosisz odpowiedzialność?
- Witam, mam 31 lat. W przeszłości byłem głównie odpowiedzialny za serwery i nadzór administratorów systemu. W przyszłości, skoncentruje się bardziej na Tibia Micro Edition, naszej Tibii na telefony komórkowe. Ponadto będę nadal częścią techniczną naszej ekipy i opiekował się wyjątkowo bazą danych.
Oczywiście to logiczne, że Twoją odpowiedzialność stała się ogromna kiedy stałeś się “a god” - bogiem, a razem z tym twój punkt widzenia. Jesteś w grze prawie pełnych 10 lat, jak zmieniła się Twoja wizja przez ten czas? Możesz nam coś przekazać z postrzegania Tibii jako god, i jednocześnie jako pracę, inaczej niż reszta “śmiertelników” grających w Tibie?
- Oczywiście, że Tibia jest moją pracą, ale jest taką pracą, którą lubie i która, przynosi mi wiele przyjemności.
Na początku wszyscy “bogowie” byli wplątani w zawartość gry, każdy znał na jej temat każdy szczegół. Jednakże, Tibia ciągle się rozrasta, i wymaga od nas większego wkładu. Od czasu kiedy pracowałem w tle, nad tym by gra jak najlepiej działała, straciłem wiedze o tym co jest zawarte w grze. Oczywiście dalej dobrze znam tibie, ale nie potrafie odpowiedzieć na szczegółowe związane np. z questami lub innymi szczegółowymi rzeczami.
Niedawno w miejscowości Lipsk odbył zjazd graczy, wiemy, że byli tam przedstawiciele CipSoftu. Co tam robiłeś?
- Podczas pierwszych 3 dni zjazdu była to wielka konferencja, miejsce rozmów. Usłyszeliśmy kilka wykładów na temat rozwoju gier, gier na telefony komórkowe, sklepach gier online itd. Nawiązaliśmy również stosunki z innymi ludźmi z tej branży - wiesz, interesy.
Oczywiste, że God ma wiele pracy i dużą odpowiedzialność, ale chciałbym się zapytać co robisz w wolnym czasie? Masz jakieś hobby? Co w życiu posuwa Cie do przodu?
- W moim nikłym, wolnym czasie lubię uprawiać sport - jestem zapalonym snowboardzistą. Jeśli czas na to pozwala, lubię spotykać się z przyjaciółmi i robić wypady na dwór. Jednakże spędzam dużo czasu pracując w Tibii.
Chcielibyśmy wiedzieć, jak wygląda sytuacja na serwerach teraz porównując z pierwszymi dniami ich istnienia? Czy przyrost problemów jest na taką samą skale jak przyrost graczy? Czy technologia po 10 latach rozwijania się, dorasta wymogom gry?
Najbardziej znacząca, jest liczba serwerów, która wzrosła o 1 - 10 lat temu, do prawie 100 w czasach teraźniejszych. Z ciągłą wzrastającą liczbą serwerów cały system staje się bardziej skomplikowany, a razem z tym może wszystko obciążać. Oczywiście serwery stają się mocniejsze i bardziej solidne, ale nie było żadnych prawdziwych znaczących zmian w technologii.
W każdym połączeniu, gdzie dane są przekazywane z jednego miejsca do drugiego, może nastąpić opóźnienie dotarcia informacji do celu, co jest często nazywane śmiertelnym lagiem. Jak CipSoft próbuje zwalczać ten problem? Czy niespodziewane lagi będą nas ścigać jak myśliwy?
Po pierwsze, musicie zrozumieć, że lag może mieć wiele różnych przyczyn. Niestety większość z nich nie jest przez nas kontrolowana. Proszę też zrozumieć, że nie mogę tego problemu objaśnić szczegółowo. Przyczyny lagów, to bardzo skomplikowany temat, który powinien być ominięty w tym wywiadzie. Lagi powodowane przez nasze serwery są bardzo rzadkie dnia dzisiejszego, a ich przyczyny naprawiamy najszybciej jak to możliwe.
Serwery mają problemy, ale nie powinniśmy donosić na temat czegoś, o czym nie mamy dużego pojęcia. Możesz nam objaśnić aktualną sytuację serwerów? Jakie mają problemy, czego potrzebują na utrzymanie, jak są kosztowne - ludzie będą mogli zobaczyć jakich inwestycji dokonuje CipSoft.
Ogólnie wszystkie serwery mają dobrą “kondycje”. Regularnie zamieniamy stare serwery na nowe. Mamy identyczne codzienne problemy, jakie każdy administrator dużej liczby serwerów powinien znać. Teraz posiadamy 4, 24-o godzinnych system-administratorów, którzy są prawie wyłącznie zajęci utrzymywać serwery. Oczywiście, utrzymywanie serwerów jest bardzo kosztowne, i wymaga od CipSoftu inwestycji dużych pieniędzy by utrzymać je w dobrym stanie.
Czy ostatni update przyniósł jakieś problemy techniczne? Pytamy, ponieważ pare tygodni temu nastąpił techniczny update, dlaczego go wprowadziliście?
Ostatni update nie przyniósł żadnych technicznych problemów, była to wymiana sprzętu na lepszy, oraz ulepszenie bazy danych, by pozbyć się kilku problemów.
Przejdźmy do TibiiME. Skąd się wziął pomysł na MMORPG Tibię na telefony komórkowe? Ile macie zarejestrowanych graczy? Co osobiście sądzisz o tej grze?
TibiaME tak naprawdę nie była planowana. Pewnego dnia ktoś przyszedł z takim pomysłem i reszcie się to spodobało. Rozmawialiśmy na ten temat całkiem spory czas, aż zadecydowaliśmy, że stworzymy projekt Tibii na telefony komórkowe. Lubię tą grę, nawet sam w nią trochę grałem. Niestety, trudno jest określić liczbę wszystkich grających, ale mogę powiedzieć, że mamy około 1000 graczy online.
Jak wygląda twój dzień w biurze?
Normalnego dnia, przyjeżdżam do biura, robię sobie kawę, czytam e-maile oraz ostatnie statystyki. Następnie zaczynam wypełniać zadania, które zaplanowałem na ten dzień. Moje główne zadania to myślenie nad tym, jak wprowadzić pewną rzecz lub proces do projektu, następnie zaplanowanie go i sfinalizowanie.
Jak wyglądają Twoje relacje z ludźmi z Obsługi Klienta oraz z resztą współtwórców? Na jakie grupy dzieli się cała ekipa?
Wszyscy czterej jesteśmy dobrymi przyjaciółmi, mam też przyjaciół w niższych partiach firmy. Nasza ekipa dzieli się na: administratorów systemu, programistów, ludzi pracujących nad zawartością gry, obsługa klientów, handel.
Po czasie, Tibia przeistoczyła się w dużo większą grę niż była na początku. Osobiście, pamiętam końcówkę 99′ roku, i rozdział historii w społeczeństwie, która był bardzo inny niż jest dzisiaj. Mianowicie, kontakty między CipSoftem, a graczami były bardziej solidne. Przykładem tego jest, zdarzenie, które istnieje do dnia dzisiejszego - inwazja Ferumbrasa na obszary, gdzie mają dostęp ludzie. Stephan powiedział nam, że byłeś jednym, który rozumiał umysł tego złego maga najlepiej, dlaczego przejąłeś jego role? Dlaczego Ferumbras, i co on dla Ciebie znaczy?
Ferumbras był eksperymentem, by zobaczyć jak gracze zareagują na tego typu zdarzenie. Było niespodzianką jak bardzo ludzie go kochali. Z drugiej strony, było zaskakujące jak dużo czasu i siły potrzebowało się by grać ciągle tą samą postacią. Biorąc pod uwagę, jaką wielkość przybrała Tibia dzisiaj takie zdarzenia jak Ferumbras w mieście nie są już możliwe. Z tego powodu, wnieśliśmy pomysł z najazdami, które nadchodzą automatycznie. Mogę powiedzieć, że gra Ferumbrasem była bardzo fajną zabawą, ale teraz jestem miłym facetem, więc nie mogę ponownie odbudować relacji z takim złosliwym potworem jak Ferumbras.
Skąd się wzięła nazwa “Ferumbras”?
Imię Ferumbras oryginalnie pochodzi od pewnej postaci z Władcy Pierścieni.
Wyobraź sobie. Pewnego dnia po skończonej pracy w biurze, masz troche wolnego czasu. Ciemna strona mocy woła Twoją duszę, masz przed sobą komputer, logujesz się obok Thais jako Ferumbras - co robisz?
Idę do zamku Ferumbrasa, przynoszę 1000 demon dust, różową róże i wielki napój szczęścia. Mieszam wszystko razem i wypełniam magiczny rytuał, po czym czekam… jeśli poczekasz wystarczająco cierpliwie, znajdziesz samego siebie.
Przyjemnością było odpowiadać na wasze pytania, dziękuje.
------------------------
Hunted.pl --> Kamos |
|