Old Qalust
Administrator
Joined: 16 Sep 2006
Posts: 355
Read: 0 topics
Warns: 0/5 Location: Zielona Góra
|
|
Wywiad z: Durin. |
|
Przedstawiam wywiad z jednym z czterech twórców Tibii, przet³umaczony z TibiaMx (www.tibiamx.com.mx) .
Bardzo dziêkuje, ¿e zechcia³e¶ przeprowadziæ z nami wywiad. To honor mieæ szansê dowiedzieæ siê czego¶ wiêcej na temat wizji tworzenia tej gry i atmosfery jak± ta gra oddaje. Nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e lubimy Ciê bardziej ni¿ dwarfy w Kazordoon, ale jeste¶my ciekawi kto kryje siê za Durinem? Wiemy, ¿e nazywasz siê Ulrich Schlott ale co siê kryje za imieniem? Ile masz lat? Jeste¶ zastêpc± g³ównego oddzia³u w firmie? Jak± ponosisz odpowiedzialno¶æ?
- Witam, mam 31 lat. W przesz³o¶ci by³em g³ównie odpowiedzialny za serwery i nadzór administratorów systemu. W przysz³o¶ci, skoncentruje siê bardziej na Tibia Micro Edition, naszej Tibii na telefony komórkowe. Ponadto bêdê nadal czê¶ci± techniczn± naszej ekipy i opiekowa³ siê wyj±tkowo baz± danych.
Oczywi¶cie to logiczne, ¿e Twoj± odpowiedzialno¶æ sta³a siê ogromna kiedy sta³e¶ siê “a god” - bogiem, a razem z tym twój punkt widzenia. Jeste¶ w grze prawie pe³nych 10 lat, jak zmieni³a siê Twoja wizja przez ten czas? Mo¿esz nam co¶ przekazaæ z postrzegania Tibii jako god, i jednocze¶nie jako pracê, inaczej ni¿ reszta “¶miertelników” graj±cych w Tibie?
- Oczywi¶cie, ¿e Tibia jest moj± prac±, ale jest tak± prac±, któr± lubie i która, przynosi mi wiele przyjemno¶ci.
Na pocz±tku wszyscy “bogowie” byli wpl±tani w zawarto¶æ gry, ka¿dy zna³ na jej temat ka¿dy szczegó³. Jednak¿e, Tibia ci±gle siê rozrasta, i wymaga od nas wiêkszego wk³adu. Od czasu kiedy pracowa³em w tle, nad tym by gra jak najlepiej dzia³a³a, straci³em wiedze o tym co jest zawarte w grze. Oczywi¶cie dalej dobrze znam tibie, ale nie potrafie odpowiedzieæ na szczegó³owe zwi±zane np. z questami lub innymi szczegó³owymi rzeczami.
Niedawno w miejscowo¶ci Lipsk odby³ zjazd graczy, wiemy, ¿e byli tam przedstawiciele CipSoftu. Co tam robi³e¶?
- Podczas pierwszych 3 dni zjazdu by³a to wielka konferencja, miejsce rozmów. Us³yszeli¶my kilka wyk³adów na temat rozwoju gier, gier na telefony komórkowe, sklepach gier online itd. Nawi±zali¶my równie¿ stosunki z innymi lud¼mi z tej bran¿y - wiesz, interesy.
Oczywiste, ¿e God ma wiele pracy i du¿± odpowiedzialno¶æ, ale chcia³bym siê zapytaæ co robisz w wolnym czasie? Masz jakie¶ hobby? Co w ¿yciu posuwa Cie do przodu?
- W moim nik³ym, wolnym czasie lubiê uprawiaæ sport - jestem zapalonym snowboardzist±. Je¶li czas na to pozwala, lubiê spotykaæ siê z przyjació³mi i robiæ wypady na dwór. Jednak¿e spêdzam du¿o czasu pracuj±c w Tibii.
Chcieliby¶my wiedzieæ, jak wygl±da sytuacja na serwerach teraz porównuj±c z pierwszymi dniami ich istnienia? Czy przyrost problemów jest na tak± sam± skale jak przyrost graczy? Czy technologia po 10 latach rozwijania siê, dorasta wymogom gry?
Najbardziej znacz±ca, jest liczba serwerów, która wzros³a o 1 - 10 lat temu, do prawie 100 w czasach tera¼niejszych. Z ci±g³± wzrastaj±c± liczb± serwerów ca³y system staje siê bardziej skomplikowany, a razem z tym mo¿e wszystko obci±¿aæ. Oczywi¶cie serwery staj± siê mocniejsze i bardziej solidne, ale nie by³o ¿adnych prawdziwych znacz±cych zmian w technologii.
W ka¿dym po³±czeniu, gdzie dane s± przekazywane z jednego miejsca do drugiego, mo¿e nast±piæ opó¼nienie dotarcia informacji do celu, co jest czêsto nazywane ¶miertelnym lagiem. Jak CipSoft próbuje zwalczaæ ten problem? Czy niespodziewane lagi bêd± nas ¶cigaæ jak my¶liwy?
Po pierwsze, musicie zrozumieæ, ¿e lag mo¿e mieæ wiele ró¿nych przyczyn. Niestety wiêkszo¶æ z nich nie jest przez nas kontrolowana. Proszê te¿ zrozumieæ, ¿e nie mogê tego problemu obja¶niæ szczegó³owo. Przyczyny lagów, to bardzo skomplikowany temat, który powinien byæ ominiêty w tym wywiadzie. Lagi powodowane przez nasze serwery s± bardzo rzadkie dnia dzisiejszego, a ich przyczyny naprawiamy najszybciej jak to mo¿liwe.
Serwery maj± problemy, ale nie powinni¶my donosiæ na temat czego¶, o czym nie mamy du¿ego pojêcia. Mo¿esz nam obja¶niæ aktualn± sytuacjê serwerów? Jakie maj± problemy, czego potrzebuj± na utrzymanie, jak s± kosztowne - ludzie bêd± mogli zobaczyæ jakich inwestycji dokonuje CipSoft.
Ogólnie wszystkie serwery maj± dobr± “kondycje”. Regularnie zamieniamy stare serwery na nowe. Mamy identyczne codzienne problemy, jakie ka¿dy administrator du¿ej liczby serwerów powinien znaæ. Teraz posiadamy 4, 24-o godzinnych system-administratorów, którzy s± prawie wy³±cznie zajêci utrzymywaæ serwery. Oczywi¶cie, utrzymywanie serwerów jest bardzo kosztowne, i wymaga od CipSoftu inwestycji du¿ych pieniêdzy by utrzymaæ je w dobrym stanie.
Czy ostatni update przyniós³ jakie¶ problemy techniczne? Pytamy, poniewa¿ pare tygodni temu nast±pi³ techniczny update, dlaczego go wprowadzili¶cie?
Ostatni update nie przyniós³ ¿adnych technicznych problemów, by³a to wymiana sprzêtu na lepszy, oraz ulepszenie bazy danych, by pozbyæ siê kilku problemów.
Przejd¼my do TibiiME. Sk±d siê wzi±³ pomys³ na MMORPG Tibiê na telefony komórkowe? Ile macie zarejestrowanych graczy? Co osobi¶cie s±dzisz o tej grze?
TibiaME tak naprawdê nie by³a planowana. Pewnego dnia kto¶ przyszed³ z takim pomys³em i reszcie siê to spodoba³o. Rozmawiali¶my na ten temat ca³kiem spory czas, a¿ zadecydowali¶my, ¿e stworzymy projekt Tibii na telefony komórkowe. Lubiê t± grê, nawet sam w ni± trochê gra³em. Niestety, trudno jest okre¶liæ liczbê wszystkich graj±cych, ale mogê powiedzieæ, ¿e mamy oko³o 1000 graczy online.
Jak wygl±da twój dzieñ w biurze?
Normalnego dnia, przyje¿d¿am do biura, robiê sobie kawê, czytam e-maile oraz ostatnie statystyki. Nastêpnie zaczynam wype³niaæ zadania, które zaplanowa³em na ten dzieñ. Moje g³ówne zadania to my¶lenie nad tym, jak wprowadziæ pewn± rzecz lub proces do projektu, nastêpnie zaplanowanie go i sfinalizowanie.
Jak wygl±daj± Twoje relacje z lud¼mi z Obs³ugi Klienta oraz z reszt± wspó³twórców? Na jakie grupy dzieli siê ca³a ekipa?
Wszyscy czterej jeste¶my dobrymi przyjació³mi, mam te¿ przyjació³ w ni¿szych partiach firmy. Nasza ekipa dzieli siê na: administratorów systemu, programistów, ludzi pracuj±cych nad zawarto¶ci± gry, obs³uga klientów, handel.
Po czasie, Tibia przeistoczy³a siê w du¿o wiêksz± grê ni¿ by³a na pocz±tku. Osobi¶cie, pamiêtam koñcówkê 99′ roku, i rozdzia³ historii w spo³eczeñstwie, która by³ bardzo inny ni¿ jest dzisiaj. Mianowicie, kontakty miêdzy CipSoftem, a graczami by³y bardziej solidne. Przyk³adem tego jest, zdarzenie, które istnieje do dnia dzisiejszego - inwazja Ferumbrasa na obszary, gdzie maj± dostêp ludzie. Stephan powiedzia³ nam, ¿e by³e¶ jednym, który rozumia³ umys³ tego z³ego maga najlepiej, dlaczego przej±³e¶ jego role? Dlaczego Ferumbras, i co on dla Ciebie znaczy?
Ferumbras by³ eksperymentem, by zobaczyæ jak gracze zareaguj± na tego typu zdarzenie. By³o niespodziank± jak bardzo ludzie go kochali. Z drugiej strony, by³o zaskakuj±ce jak du¿o czasu i si³y potrzebowa³o siê by graæ ci±gle t± sam± postaci±. Bior±c pod uwagê, jak± wielko¶æ przybra³a Tibia dzisiaj takie zdarzenia jak Ferumbras w mie¶cie nie s± ju¿ mo¿liwe. Z tego powodu, wnie¶li¶my pomys³ z najazdami, które nadchodz± automatycznie. Mogê powiedzieæ, ¿e gra Ferumbrasem by³a bardzo fajn± zabaw±, ale teraz jestem mi³ym facetem, wiêc nie mogê ponownie odbudowaæ relacji z takim z³osliwym potworem jak Ferumbras.
Sk±d siê wziê³a nazwa “Ferumbras”?
Imiê Ferumbras oryginalnie pochodzi od pewnej postaci z W³adcy Pier¶cieni.
Wyobra¼ sobie. Pewnego dnia po skoñczonej pracy w biurze, masz troche wolnego czasu. Ciemna strona mocy wo³a Twoj± duszê, masz przed sob± komputer, logujesz siê obok Thais jako Ferumbras - co robisz?
Idê do zamku Ferumbrasa, przynoszê 1000 demon dust, ró¿ow± ró¿e i wielki napój szczê¶cia. Mieszam wszystko razem i wype³niam magiczny rytua³, po czym czekam… je¶li poczekasz wystarczaj±co cierpliwie, znajdziesz samego siebie.
Przyjemno¶ci± by³o odpowiadaæ na wasze pytania, dziêkuje.
------------------------
Hunted.pl --> Kamos
The post has been approved 0 times
|
|