Forum Index
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsGalleriesLog in
Wywiad z: Durin.

 
Reply to topic     Forum Index » Wywiady | Interviews View previous topic
View next topic
Wywiad z: Durin.
Author Message
Old Qalust
Administrator



Joined: 16 Sep 2006
Posts: 355
Read: 0 topics

Warns: 0/5
Location: Zielona Góra

Post Wywiad z: Durin.
Przedstawiam wywiad z jednym z czterech twórców Tibii, przet³umaczony z TibiaMx (www.tibiamx.com.mx) .



Bardzo dziêkuje, ¿e zechcia³e¶ przeprowadziæ z nami wywiad. To honor mieæ szansê dowiedzieæ siê czego¶ wiêcej na temat wizji tworzenia tej gry i atmosfery jak± ta gra oddaje. Nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e lubimy Ciê bardziej ni¿ dwarfy w Kazordoon, ale jeste¶my ciekawi kto kryje siê za Durinem? Wiemy, ¿e nazywasz siê Ulrich Schlott ale co siê kryje za imieniem? Ile masz lat? Jeste¶ zastêpc± g³ównego oddzia³u w firmie? Jak± ponosisz odpowiedzialno¶æ?

- Witam, mam 31 lat. W przesz³o¶ci by³em g³ównie odpowiedzialny za serwery i nadzór administratorów systemu. W przysz³o¶ci, skoncentruje siê bardziej na Tibia Micro Edition, naszej Tibii na telefony komórkowe. Ponadto bêdê nadal czê¶ci± techniczn± naszej ekipy i opiekowa³ siê wyj±tkowo baz± danych.



Oczywi¶cie to logiczne, ¿e Twoj± odpowiedzialno¶æ sta³a siê ogromna kiedy sta³e¶ siê “a god” - bogiem, a razem z tym twój punkt widzenia. Jeste¶ w grze prawie pe³nych 10 lat, jak zmieni³a siê Twoja wizja przez ten czas? Mo¿esz nam co¶ przekazaæ z postrzegania Tibii jako god, i jednocze¶nie jako pracê, inaczej ni¿ reszta “¶miertelników” graj±cych w Tibie?

- Oczywi¶cie, ¿e Tibia jest moj± prac±, ale jest tak± prac±, któr± lubie i która, przynosi mi wiele przyjemno¶ci.

Na pocz±tku wszyscy “bogowie” byli wpl±tani w zawarto¶æ gry, ka¿dy zna³ na jej temat ka¿dy szczegó³. Jednak¿e, Tibia ci±gle siê rozrasta, i wymaga od nas wiêkszego wk³adu. Od czasu kiedy pracowa³em w tle, nad tym by gra jak najlepiej dzia³a³a, straci³em wiedze o tym co jest zawarte w grze. Oczywi¶cie dalej dobrze znam tibie, ale nie potrafie odpowiedzieæ na szczegó³owe zwi±zane np. z questami lub innymi szczegó³owymi rzeczami.

Niedawno w miejscowo¶ci Lipsk odby³ zjazd graczy, wiemy, ¿e byli tam przedstawiciele CipSoftu. Co tam robi³e¶?


- Podczas pierwszych 3 dni zjazdu by³a to wielka konferencja, miejsce rozmów. Us³yszeli¶my kilka wyk³adów na temat rozwoju gier, gier na telefony komórkowe, sklepach gier online itd. Nawi±zali¶my równie¿ stosunki z innymi lud¼mi z tej bran¿y - wiesz, interesy.

Oczywiste, ¿e God ma wiele pracy i du¿± odpowiedzialno¶æ, ale chcia³bym siê zapytaæ co robisz w wolnym czasie? Masz jakie¶ hobby? Co w ¿yciu posuwa Cie do przodu?

- W moim nik³ym, wolnym czasie lubiê uprawiaæ sport - jestem zapalonym snowboardzist±. Je¶li czas na to pozwala, lubiê spotykaæ siê z przyjació³mi i robiæ wypady na dwór. Jednak¿e spêdzam du¿o czasu pracuj±c w Tibii.



Chcieliby¶my wiedzieæ, jak wygl±da sytuacja na serwerach teraz porównuj±c z pierwszymi dniami ich istnienia? Czy przyrost problemów jest na tak± sam± skale jak przyrost graczy? Czy technologia po 10 latach rozwijania siê, dorasta wymogom gry?

Najbardziej znacz±ca, jest liczba serwerów, która wzros³a o 1 - 10 lat temu, do prawie 100 w czasach tera¼niejszych. Z ci±g³± wzrastaj±c± liczb± serwerów ca³y system staje siê bardziej skomplikowany, a razem z tym mo¿e wszystko obci±¿aæ. Oczywi¶cie serwery staj± siê mocniejsze i bardziej solidne, ale nie by³o ¿adnych prawdziwych znacz±cych zmian w technologii.

W ka¿dym po³±czeniu, gdzie dane s± przekazywane z jednego miejsca do drugiego, mo¿e nast±piæ opó¼nienie dotarcia informacji do celu, co jest czêsto nazywane ¶miertelnym lagiem. Jak CipSoft próbuje zwalczaæ ten problem? Czy niespodziewane lagi bêd± nas ¶cigaæ jak my¶liwy?

Po pierwsze, musicie zrozumieæ, ¿e lag mo¿e mieæ wiele ró¿nych przyczyn. Niestety wiêkszo¶æ z nich nie jest przez nas kontrolowana. Proszê te¿ zrozumieæ, ¿e nie mogê tego problemu obja¶niæ szczegó³owo. Przyczyny lagów, to bardzo skomplikowany temat, który powinien byæ ominiêty w tym wywiadzie. Lagi powodowane przez nasze serwery s± bardzo rzadkie dnia dzisiejszego, a ich przyczyny naprawiamy najszybciej jak to mo¿liwe.

Serwery maj± problemy, ale nie powinni¶my donosiæ na temat czego¶, o czym nie mamy du¿ego pojêcia. Mo¿esz nam obja¶niæ aktualn± sytuacjê serwerów? Jakie maj± problemy, czego potrzebuj± na utrzymanie, jak s± kosztowne - ludzie bêd± mogli zobaczyæ jakich inwestycji dokonuje CipSoft.


Ogólnie wszystkie serwery maj± dobr± “kondycje”. Regularnie zamieniamy stare serwery na nowe. Mamy identyczne codzienne problemy, jakie ka¿dy administrator du¿ej liczby serwerów powinien znaæ. Teraz posiadamy 4, 24-o godzinnych system-administratorów, którzy s± prawie wy³±cznie zajêci utrzymywaæ serwery. Oczywi¶cie, utrzymywanie serwerów jest bardzo kosztowne, i wymaga od CipSoftu inwestycji du¿ych pieniêdzy by utrzymaæ je w dobrym stanie.

Czy ostatni update przyniós³ jakie¶ problemy techniczne? Pytamy, poniewa¿ pare tygodni temu nast±pi³ techniczny update, dlaczego go wprowadzili¶cie?

Ostatni update nie przyniós³ ¿adnych technicznych problemów, by³a to wymiana sprzêtu na lepszy, oraz ulepszenie bazy danych, by pozbyæ siê kilku problemów.

Przejd¼my do TibiiME. Sk±d siê wzi±³ pomys³ na MMORPG Tibiê na telefony komórkowe? Ile macie zarejestrowanych graczy? Co osobi¶cie s±dzisz o tej grze?

TibiaME tak naprawdê nie by³a planowana. Pewnego dnia kto¶ przyszed³ z takim pomys³em i reszcie siê to spodoba³o. Rozmawiali¶my na ten temat ca³kiem spory czas, a¿ zadecydowali¶my, ¿e stworzymy projekt Tibii na telefony komórkowe. Lubiê t± grê, nawet sam w ni± trochê gra³em. Niestety, trudno jest okre¶liæ liczbê wszystkich graj±cych, ale mogê powiedzieæ, ¿e mamy oko³o 1000 graczy online.



Jak wygl±da twój dzieñ w biurze?

Normalnego dnia, przyje¿d¿am do biura, robiê sobie kawê, czytam e-maile oraz ostatnie statystyki. Nastêpnie zaczynam wype³niaæ zadania, które zaplanowa³em na ten dzieñ. Moje g³ówne zadania to my¶lenie nad tym, jak wprowadziæ pewn± rzecz lub proces do projektu, nastêpnie zaplanowanie go i sfinalizowanie.

Jak wygl±daj± Twoje relacje z lud¼mi z Obs³ugi Klienta oraz z reszt± wspó³twórców? Na jakie grupy dzieli siê ca³a ekipa?


Wszyscy czterej jeste¶my dobrymi przyjació³mi, mam te¿ przyjació³ w ni¿szych partiach firmy. Nasza ekipa dzieli siê na: administratorów systemu, programistów, ludzi pracuj±cych nad zawarto¶ci± gry, obs³uga klientów, handel.

Po czasie, Tibia przeistoczy³a siê w du¿o wiêksz± grê ni¿ by³a na pocz±tku. Osobi¶cie, pamiêtam koñcówkê 99′ roku, i rozdzia³ historii w spo³eczeñstwie, która by³ bardzo inny ni¿ jest dzisiaj. Mianowicie, kontakty miêdzy CipSoftem, a graczami by³y bardziej solidne. Przyk³adem tego jest, zdarzenie, które istnieje do dnia dzisiejszego - inwazja Ferumbrasa na obszary, gdzie maj± dostêp ludzie. Stephan powiedzia³ nam, ¿e by³e¶ jednym, który rozumia³ umys³ tego z³ego maga najlepiej, dlaczego przej±³e¶ jego role? Dlaczego Ferumbras, i co on dla Ciebie znaczy?

Ferumbras by³ eksperymentem, by zobaczyæ jak gracze zareaguj± na tego typu zdarzenie. By³o niespodziank± jak bardzo ludzie go kochali. Z drugiej strony, by³o zaskakuj±ce jak du¿o czasu i si³y potrzebowa³o siê by graæ ci±gle t± sam± postaci±. Bior±c pod uwagê, jak± wielko¶æ przybra³a Tibia dzisiaj takie zdarzenia jak Ferumbras w mie¶cie nie s± ju¿ mo¿liwe. Z tego powodu, wnie¶li¶my pomys³ z najazdami, które nadchodz± automatycznie. Mogê powiedzieæ, ¿e gra Ferumbrasem by³a bardzo fajn± zabaw±, ale teraz jestem mi³ym facetem, wiêc nie mogê ponownie odbudowaæ relacji z takim z³osliwym potworem jak Ferumbras.



Sk±d siê wziê³a nazwa “Ferumbras”?

Imiê Ferumbras oryginalnie pochodzi od pewnej postaci z W³adcy Pier¶cieni.

Wyobra¼ sobie. Pewnego dnia po skoñczonej pracy w biurze, masz troche wolnego czasu. Ciemna strona mocy wo³a Twoj± duszê, masz przed sob± komputer, logujesz siê obok Thais jako Ferumbras - co robisz?


Idê do zamku Ferumbrasa, przynoszê 1000 demon dust, ró¿ow± ró¿e i wielki napój szczê¶cia. Mieszam wszystko razem i wype³niam magiczny rytua³, po czym czekam… je¶li poczekasz wystarczaj±co cierpliwie, znajdziesz samego siebie.

Przyjemno¶ci± by³o odpowiadaæ na wasze pytania, dziêkuje.

------------------------
Hunted.pl --> Kamos


The post has been approved 0 times
Fri 13:39, 19 Jan 2007 View user's profile
Display posts from previous:    
Reply to topic     Forum Index » Wywiady | Interviews All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to: 
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin